BOEK NU DE GRATIS SONIC BRANDING MASTERCLASS

MEER INFO

Sonic branding: meer dan een soundlogo

Waar de visuele wereld tijdens het covid tijdperk nagenoeg gesloten was, was de audiovisuele wereld wagenwijd open: we zijn meer muziek gaan streamen, meer podcasts gaan luisteren. We nemen de tijd om te luisteren: dit is het tijdperk van audio. Daar ligt ook voor jouw merk een enorme kans: onderscheid je merk niet alleen met beeldtaal, maar vergroot je merkherkenning en brand recall, middels een uniek geluid.

Boek nu de gratis masterclass sonic branding 101

Wat is een soundlogo?

Wie aan Netflix denkt hoort ook meteen iets: ‘TU DUM’.  Zo ook met McDonalds’, Bol.com, Intel…er zijn talloze merken wiens identiteit onbetwistbaar verbonden zijn met ‘hun’ geluid ofwel hun soundlogo (mnemonic).  Een soundlogo kenmerkt zich door een korte (3-5 seconden) herkenbare melodie, of herkenbaar geluid, waarmee je bijvoorbeeld je commercial eindigt (of juist begint). Het soundlogo is een onderdeel van de sonic identity van je merk.

playing_guitar_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Sonic Identity, meer dan een soundlogo

Je merk herkenbaar laten zijn middels een soundlogo is één ding, maar hoe zorg je voor consistentie bij alle touchpoints waar je merk te horen is? Bij Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company geloven wij dat een sonic identity of audio identiteit pas compleet is als je daarmee rekening houdt bij alle touchpoints waar het geluid van je merk te horen is en dat in al deze touchpoints de merkwaarden terug te horen zijn.

input_output_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Van merkwaarden naar auditieve waarden

Om je merkwaarden terug te laten horen in alle relevante touchpoints hebben wij bij Amp.Amsterdam een methode ontwikkeld om deze merkwaarden te vertalen naar auditieve waarden. Deze auditieve waarden vormen de basis voor het ontwikkelen van de auditieve herkenbaarheid.

music_sheet_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Muzikale blauwdruk

Zoals je consistentie en herkenbaarheid nastreeft in je beeldtaal, kleurgebruik en lettertype, zo wil je dat ook terug laten komen ih het geluid van je merk. Een manier om dat te doen is middels het ontwikkelen van een zogenoemde brandscore. De brandscore is de muzikale blauwdruk van je merkgeluid/sound. In deze track komen alle merkwaarden terug. Vanuit deze basis kun je verdere vertalingen maken naar bijvoorbeeld de muziek voor je commercial, of andere vormen van content.

drum_recording_1_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Bericht verzonden

Hoe klinken de geluiden in je app? Gebruik je hier default geluiden uit een library? Of zijn ook deze geluiden een duidelijke vertaling van je merk? Het doorvoeren van je merkgeluid hoeft zich niet te beperken tot commercials. Ook in de UX/UI omgeving kan jouw merk zich onderscheiden, middels een eigen sonic identity.

Mixing_board_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Heeft u een moment?

Wachtmuziek is een genre apart. Een vriendelijke bedoelde muzikale keuze kan een nare bijsmaak krijgen voor degene die wacht. Pharrell Williams’ ‘Happy’ bijvoorbeeld, is lang niet voor elk gesprek gepast. Je wil toch meteen de juiste indruk maken? Verbeter je klantervaring met de juiste wachtmuziek, passend bij je merk.

Piano_hammers_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Stem van…

Zoals een soundlogo een merk als Netflix herkenbaar maakt, zo is de stem van bijvoorbeeld TUI ook een punt van herkenning. De keuze van een voice-over behoort tot het scala aan sonic branding mogelijkheden. Ook hier is het van cruciaal belang dat de juiste vertaling wordt gemaakt van merkwaarden, naar merkgeluid. Dit geldt niet alleen voor natuurlijke stemmen. Bij het ontwikkelen van synthetische stemmen, zoals voor A.I. chatbots, is een gedegen merkresearch de basis voor de ontwikkeling hiervan.

Microphone_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Merken en Artiesten

Je boodschap komt pas aan als je je doelgroep op de juiste manier aanspreekt. Als merk kan het dan interessant zijn om samen te werken met een artiest. Maar waar begin je? Amp.Amsterdam heeft inmiddels jarenlange ervaring in het vinden van de juiste match tussen merk en artiest. Ook hier maken we de vertaalslag van merkwaarden naar  hetgeen de artiest uitdraagt, én letten we op de juiste connectie met de doelgroep.

Recording_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision_Sound_Design_Audio_Post_Production

Hoe klinkt je merk?

Laat je inspireren en onderzoek de mogelijkheden voor jouw merk. Boek onze gratis masterclass ‘Sonic Branding 101’ en leer meer over hoe muziek en geluid onderscheidend voor je merk kunnen werken.

SONIC BRANDING 101

Boek nu de gratis masterclass