Persbericht Rode Kruis Vlaanderen

Geschiedenisles Rode Kruis Vlaanderen bezorgt je kippenvel.

Amp.Amsterdam creëert sound design op basis van historische feiten.

Amsterdam, 9 mei 2016

In opdracht van het Vlaamse Rode Kruis heeft Duval Guillaume een animatie film gemaakt die de vele slachtoffers van verschillende partijen, religies of stromingen benoemen. Om het belang van het Rode Kruis te benadrukken stellen zij hier de 41.000.000 mensenlevens tegenover die zijn gered door de tomeloze inzet van hun vrijwilligers. Zonder hen had het aantal slachtoffers vele malen hoger kunnen zijn.

Om mensen echt te laten stilstaan bij de boodschap hanteert het Rode Kruis een scherpere tone of voice dan wat we van hen gewend zijn. De historische, harde feiten gevolgd door een verrassende maar positieve conclusie zijn een originele manier om dit effect te bereiken.

Amp.Amsterdam verzorgde, in opdracht van Duval Guillaume, het sound design voor deze film. Om met het sound design een extra dimensie toe te voegen binnen de historische context van de kruizen, is er bij ieder kruis onderzoek gedaan naar wat de kenmerkende oorlogsgeluiden waren voor die tijd. Zo werd er bijvoorbeeld bij Nero’s kruis gekozen voor het geluid van vuur en gillende mensen om de Grote Brand van Rome en de begane misdaden tegen de Christelijke martelaars (Nero stond er bekend om Christenen levend te verbranden) extra te benadrukken.

Over Amp.Amsterdam
Amp.Amsterdam is de strategische partner in muziek en geluid voor merken, bureaus en productie bedrijven.

Over Duval Guillaume
Duval Guillaume is een creatief bureau toegespitst op het digitale tijdperk.

Executive Creative Director: Koenraad Lefever
Creative Team: Nik Sluijs, Jasper Declercq, Joey Boeters